Viimeiset neljä vuotta Jyri on toiminut brändilähettiläänä William Grant’s & Sons -viskitalolle.
– Alan trendejä tulee seurattua aika tarkkaan. Suuntaa näyttävät paljolti Lontoon ja New Yorkin cocktail-baarit, jotka usein sijaitsevat hotellien yhteydessä. Myös Aasiasta tulee vaikutteita, siellä kiinnitetään paljon huomiota käsityöläisyyteen. Esimerkiksi jääpalojen tarkka leikkaus on siellä oma juttunsa, sanoo Jyri.
“ Läheltä luonnosta poimitut raaka-aineet ja omavaraisuus on nyt tärkeää.”

Juomien kulutuksessa näkyy selvästi alkoholittomien ja matala-alkoholisten juomien suosion kasvu. Juominen ei ole enää niin humalahakuista, nyt nautitaan muutamasta hyvästä cocktailista tai maistellaan oluiden eri ominaisuuksia.
– Läheltä luonnosta poimitut raaka-aineet ja omavaraisuus on nyt tärkeää.
Drinkkien valmistuksessa käytetään villiyrttejä, kuivatuista sienistä saadaan juomaan umamia ja punaviinimarjoista valmistetaan vitamiinipommeja.
– Ylipäätään kekseliäisyys ja oma luovuus on drinkkien valmistuksessa sallittua ja suositeltavaa, kertoo Jyri.
Kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin kiinnitetään nyt paljon huomiota, mistä kertoo myös kasvava ulkoilubuumi ja retkeily luonnossa.
– Isossa nosteessa on clamping eli luksustelttailu, kaikilla mukavuuksilla varustetut teltat luonnon keskellä. Se on ulkoilua ystävien kesken samalla nauttien hyvästä ruoasta ja juomista.